Problemy indywidualne

Depresja

Gorszy dzień, chandrę może mieć każdy. Kto nie miał takiego poranka, a nawet całego dnia, że wszystko wydawało się nie takie jak powinno? I od rana nasz dzień składa się z wydarzeń i okoliczności, które tworzą przerastającą nas całość: kierowcy, którzy jakże fatalnie prowadzą samochody, pani w sklepie zniechęcona, w pracy zamiast płynnie coś tworzyć, nie chce nic iść do przodu, w domu zamiast odpoczynku, ktoś coś chce, oczekuje, żona, mąż i nawet dziecko zaczyna stresować, dlaczego ono ciągle czegoś potrzebuje: pobaw się, pić, jeść, poczytaj, włącz bajkę? Smutek jest uczuciem tak samo naturalnym jak radość, strach czy złość. W życiu ludzi mogą się zdarzyć takie okresy, w których emocje pokrewne smutkowi biorą górę nad innymi, ale to wciąż norma, której przesadnie nie powinniśmy interpretować. Jednak może się zdarzyć, że smutek mimo upływu czasu pogłębia się i dołączają się do niego inne objawy takie jak: zmęczenie, wyczerpanie, drażliwość, obniżone poczucie własnej wartości, silny niepokój, kłopoty ze snem, spowolnienie myślenia, zaburzenia koncentracji, pogorszenie lub nagły wzrost apetytu, brak energii, spadek libido, ujemna ocena własnej osoby i sytuacji, myśli o śmierci. Gdy pojawiają się takie objawy, które wytrącają z codziennego funkcjonowania i utrzymują się dłużej niż dwa tygodnie należy zgłosić się do specjalisty.

Depresja uniemożliwia dostrzeżenie tego, gdzie było twoje życie, pojawia się smutek. Obawy o przyszłość, płacz, brak energii takie jak wstanie z łóżka, problemy z koncentracją uwagi, zapominanie i trudności w mówieniu, o tym czego się chce, doświadczanie problemów ze snem i jedzeniem. Wymienione problemy stanowią tylko niektóre z objawów depresji. Dlatego tak ważna jest świadomość tego jakie objawy mogą wystąpić w depresji. To często osoby będące wokół, rodzina, znajomi, współpracownicy mogą zauważyć, że coś dzieje się niepokojącego i pomóc znaleźć specjalistę oraz nakłonić do sięgnięcia po pomoc. Nieleczona depresja może prowadzić do poważnych, a nawet tragicznych skutków. A w leczeniu depresji stosuje się różne formy leczenia, przy czym dominuje pogląd, że uzupełniają się one wzajemnie. Farmakoterapia jest formą podstawową, opiera się na stosowaniu odpowiednich leków. Pierwsze istotne efekty działania leków przeciwdepresyjnych pojawiają się zazwyczaj po 2-3 tygodniach. Pomoc psychologiczna zdecydowanie poprawia wynik leczenia, im wcześniej rozpoczniemy leczenie, tym mniejsze szkody choroba wyrządzi. Można wyróżnić kilka nurtów psychoterapii opierających się na odmiennych metodach leczenia. Najistotniejsze jest to, że wszystkie metody łączy jeden cel – przywrócenie równowagi psychicznej u pacjenta, podnoszącej jakość jego życia.